<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-TNV24CD" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Effectief omgaan met SOLIDWORKS-filenamen in 3DEXPERIENCE

Al geruime tijd is het van essentieel belang dat SOLIDWORKS-bestanden een unieke naam hebben. Als je dit verwaarloost, loop je geheid tegen problemen aan. Dit hangt samen met de manier waarop SOLIDWORKS zijn referenties opzoekt.

Dit probleem doet zich vaak voor bij assemblies of drawings. Assemblies, de bijbehorende parts en drawings worden doorgaans opgeslagen in een projectmap. Hetzelfde geldt voor een volgend project. Als er per toeval in beide projectmappen een bestand met exact dezelfde naam staat, kan dit leiden tot problemen. Hieronder volgt een voorbeeld:

Project A (10.SLDASM) ziet er als volgt uit: Project B (11.SLDASM) ziet er als volgt uit:
Voorbeeld 1 - Assy 10 Voorbeeld 1 - Assy 11
Voorbeeld 1 - Assy 10 - references Voorbeeld 1 - Assy 11 - references

Wanneer je bijvoorbeeld 1.SLDPRT van project A (10.SLDASM) opent in SOLIDWORKS: Voorbeeld 1 - Part 1

En vervolgens 11.SLDASM opent, zal je het volgende zien in SOLIDWORKS: Voorbeeld 1 - Melding

  1. Selecteer je "Accept this file anyway", dan zal SOLIDWORKS het 1.SLDPRT-bestand uit project B vervangen door het geopende 1.SLDPRT-bestand uit project A: Replace files voorbeeld 1
    De melding geeft eigenlijk al aan wat er aan de hand is: Voorbeeld 1 melding deel

  2. Als je daarentegen zou kiezen voor "Open without this document", zou het onderdeel suppressed worden in de assembly:                         Voorbeeld 1 - Assy 11 - suppress
    Dit is echter geen ideale oplossing, aangezien je het part in de assembly dan suppressed moet opslaan na eventuele wijzigingen. Bovendien zul je fouten in de assembly opmerken: Voorbeeld 1 - Assy 11 fouten

Het vermijden van dit soort situaties is van cruciaal belang, dus het is essentieel dat elke bestandsnaam volledig uniek is. Vaak wordt ervoor gekozen om een combinatie van een projectnummer en een unieke code voor elk onderdeel te maken. Dit kan bijvoorbeeld een herkenbaar artikelnummer zijn dat meteen als bestandsnaam wordt gebruikt. Deze herkenbaarheid is niet strikt noodzakelijk is voor de werking van het 3DEXPERIENCE platform. Het is alleen wel van groot belang dat bestandsnamen uniek zijn.

Hoe kan 3DEXPERIENCE helpen bij dit probleem?

In het 3DEXPERIENCE platform is het mogelijk om automatisch bestanden te benoemen met behulp van de autoname tool. Deze tool geeft de mogelijkheid een uniek nummersysteem, dat als volgt is opgebouwd:1 - Automatische filenamen

Dit systeem combineert vaste waarden met een teller, waardoor bestanden unieke namen krijgen. Het nummer dat hieruit voortkomt, is echter niet gerelateerd aan een projectnummer of type onderdeel. Het is dus een nummer dat weinig tot niets zegt over het specifieke artikel.

Maar hoe kan ik dan onderscheiden om welk artikel het gaat?

Dit is een zeer terechte vraag. In een Windows Verkenner structuur zoek je doorgaans binnen specifieke (project)mappen naar een herkenbare bestandsnaam. Daarom is het van belang dat deze structuur in Windows Verkenner wat herkenning biedt. Met de opkomst van 3DEXPERIENCE (en natuurlijk SOLIDWORKS PDM) is het zoeken op bestandsnamen niet langer de enige tool. Doordat alles wordt bijgehouden in een database, kan er nu ook gezocht worden op metadata.

Om dit principe te verduidelijken, zijn er een paar voorbeelden.

Voorbeeld 1: Google

2 - Google searchWanneer je iets op Google wilt opzoeken, hoe ga je dan te werk? Inderdaad, je zoekt op onderwerpen, beschrijvingen of relevante termen die verband houden met het resultaat.

Ditzelfde principe geldt ook voor de zoekfunctionaliteit van 3DEXPERIENCE.

 

Voorbeeld 2 

Een ander sprekend voorbeeld is je eigen fotogalerij op je telefoon. Als je op zoek bent naar een foto, zoek je op:

  1. Datum
  2. Locaties
  3. Personen
  4. Albums

3 - Photo galeryDe bestandsnaam van de foto zelf is altijd uniek maar vaak onherkenbaar. In het geval van Google geldt dit ook, aangezien de afbeeldingen vaak een onherkenbare naam hebben, maar wel een herkenbare locatie, beschrijving, enzovoort.

 

Zoals je ziet, zoeken we in het dagelijks leven regelmatig op andere aspecten dan een bestandsnaam. Waarom zouden we dit principe dan niet toepassen in het ontwerpproces? Dit is een van de krachtige mogelijkheden van het 3DEXPERIENCE platform.

Maar wat is dan het beste advies in deze situatie?

Het is begrijpelijk dat je geneigd bent om in eerste instantie te kiezen voor herkenbare bestandsnamen. Toch raad ik aan om dit niet te doen en het systeem een uniek nummer te laten genereren. Mensen maken nu eenmaal fouten, dus laat 3DEXPERIENCE die unieke naam bepalen.

Hieronder zie je een paar voorbeelden die ik heb opgeslagen in bookmarks:4 - Bookmarks

Als je nu zoekt op iets dat in de informatie van deze bestanden is verwerkt, kun je ze toch terugvinden. Hier is een voorbeeld van de informatie van één van de bestanden:5 - Information in 3DEXPERIENCE

In dit geval staat het artikelnummer van dit onderdeel in een veld. Alle andere onderdelen hebben bijna hetzelfde artikelnummer, alleen het laatste cijfer is anders. Als je nu zou zoeken op 1234, kun je alle onderdelen vinden die dit in de informatie hebben:6 - Search in 3DEXPERIENCE

Zoals je ziet, geeft het zoekresultaat toch iets terug, ook al zoek je op iets dat niet in de bestandsnaam staat. Je vraagt je waarschijnlijk af hoe je dan bij het juiste bestand komt. Een begrijpelijke vraag, maar hier komen de krachtige 6WTags van het 3DEXPERIENCE platform van pas:7 - 6W Tags beschikbaar

Hiermee kun je nog verder filteren op metadata. In dit blog over 6WTags zal ik hier uitgebreider op ingaan.

Herkenbaarheid in SOLIDWORKS

Om binnen SOLIDWORKS toch een stuk herkenning te hebben, kan je ervoor kiezen om de tree display aan te passen. Op die manier kan je bijvoorbeeld ook een Description weergeven:8 - Feature tree display

Je kan daarnaast ook kiezen om de naam in de feature tree (Title) te hernoemen. Meer hierover in dit blog

Heb je interesse om meer te weten te komen over 3DEXPERIENCE en wil je graag verder praten? Neem dan gerust contact met mij op of een van mijn collega's! We staan klaar om al je vragen te beantwoorden en je verder te helpen met het platform.